Image

Detailhandel

Uitleg van het probleem

Op hete dagen gaan minder mensen winkelen in winkelgebieden die onaangenaam warm zijn. Hierdoor kan de productiviteit en de omzet teruglopen. Gekoelde winkelomgevingen krijgen het mogelijk drukker.

Kwetsbare levensmiddelen kunnen door de hitte sneller hun houdbaarheid verliezen, waardoor er omzetverlies kan plaatsvinden. Tegelijkertijd stijgt de vraag naar verkoelende levensmiddelen en producten, zoals ijsjes, frisdrank, zwemkleding, airco’s en ventilatoren. Er is over het algemeen meer energie nodig voor koeling voor winkelruimtes en het koelen van levensmiddelen.

Informatie en kaarten voor meer inzicht

Basiskaarten volgens de gestandaardiseerde stresstest

  • Gedetailleerde hittekaart van de gevoelstemperatuur op een hete dag (Klimaateffectatlas) → geeft inzicht in welke winkelgebieden voldoende koel en aangenaam zijn om te winkelen en welke niet.  

Aanvullende kaarten

  • Kaart met het aantal zomerse of tropische dagen nu en in de toekomst (Klimaateffectatlas) → geeft inzicht in het aantal dagen waarop de detailhandel mogelijk hinder ondervindt van hete dagen.

Enige maatregelen en richtlijnen

  • Ruimtelijke adaptatie om de buitentemperatuur en de gevoelstemperatuur laag te houden (zie comfort in de stad) in winkelstraten, op marktpleinen en op parkeerterreinen
  • Schaduw creëren door bomen, pergola’s, zonneschermen, of doeken boven in winkelstraten, marktpleinen en parkeerterreinen
  • Vernevelingsinstallaties op terrassen en in winkelstraten (maar denk om risico op legionellaverspreiding)
  • Winkeltijden aanpassen
  • Gratis watertappunten aanleggen (drinkwaterkaart)